کد مطلب:30394
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:24
در مورد قضا و قدر توضيح دهيد.
قضا به معني يكسره كردن و به پايان رساندن و قدر به معني اندازهگيري و چيزي را با اندازه معين ساختن است، قضا و قدر در اصطلاح اسلامي عبارت است از اين كه خداوند هر آفريدهاي را پس از تعيين حد و مرز و ويژگيهاي وجوديش ميآفريند و به وجود آمدنش را حتمي ميكند. حوادث جهان از آن جهت كه وقوع آنها در علم و مشيت الهي قطعيت يافته است، متصف به قضاي الهي ميباشند و از آن جهت كه حدود و اندازه و موقعيت مكاني و زماني آنها تعيين شده است، مقدر به تقدير الهي ميباشند.
اساس مطلب در قضا و قدر اين است كه طبق مشيت و اراده الهي هر موجود ممكني از راه علت خاص به وجود ميآيد. به ديگر سخن: اصل عليت حاكم بر تمامي حوادث و وقايع جهان است، يعني هر حادثي و پديدهاي ضرورت و قطعيت وجود خود، هم چنين شكل و خصوصيت زماني و مكاني و ساير ويژگيهاي وجودي خود را از علل متقدمه خود كسب ميكند و سرنوشت هر موجودي ممكن به دست موجود ديگر است كه علت آن است. آن علت است كه وجود اين موجود را ايجاب كرده و به او ضرورت و حتميت داده است. نيز آن علت است كه خصوصيات وجودي موجود را ايجاب كرده است. و چون خداوند علت تمام جهان هستي مرتضي مطهري، مجموعه آثار، ج 1، ص 383. (براي اطلاع بيشتر از مسئله قضا و قدر: همين كتاب مراجعه كنيد).
است، به ذات خود و به علت تمام موجودات عالم، آگاهي دارد، پس تمام موجودات به قضا و قدر نزد خداوند حاضر و ثابت است. از اين جا روشن ميشود كه در جهان هستي هر معلولي از علت خاص خودش به وجود ميآيد. اگر علمش موجود باشد، محقق ميشود و اگر موجود نباشد، به وجود نميآيد.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.